stravování dětí

Vliv rodičů na stravovací návyky dětí

Jako rodiče máme zodpovědnost za své děti. Na jejich cestě životem jim máme předat to nejlepší z nás. Ať už jde o naše vědomosti, letité zkušenosti, nebo třeba správné návyky. Vzhledem k mé práci si plně uvědomuji, že jako rodič hraji důležitou roli při vytváření právě stravovacích návyků. Mám velký vliv na rodinné prostředí, kde se stravování odehrává a také na druh a kvalitu potravin které mé děti jedí. Čím více zdravých návyků předám svému dítěti v raném věku, tím lépe je pak budou moci rozvíjet v životě.

Jistě, ono se to lehce řekne. Znám spoustu lidí, kteří nedokážou do svých dětí dostat kousek zeleniny. Má sestra se v dětství k ovoci a zelenině nedokázala ani přiblížit. Jenže zdravé návyky nejsou pouze o tom, jestli sní dítě kousek okurky. V tomto článku se vám pokusím popsat pár rad a typů, které vám mohou pomoci.

Nejdříve ale pár slov k tomu, proč tento článek píšu. Momentálně se potýkáme s pandemií. A nemyslím tu, o které se všude píše a téměř 2 roky je hlavním tématem všech zpravodajství. Mám na mysli pandemii nadváhy a obezity. Vzhledem ke všem možným „lokdaunům“, uzavřeným školám a zrušeným kroužkům nám v populaci vzrostlo % dětí a mladistvých, kteří se potýkají s kily navíc. Tento vzestupný trend tu však byl už před covidem. Čím to je? Vždyť je teď na výběr z obrovského množství aktivit a nekonečné databáze informací o výživě na internetu. Já trochu tuším, a proto ukážu prstem na jednoho z viníků – tím je nezodpovědný rodič. V některých případech určitě může být důvodem zdravotní stav nebo genetika, ale těch opravdu nebude moc.

Děti se učí hlavně nápodobou. Takže pokud nutíte své děti běhat s mičudou po hřišti, křičíte na ně, když nesní banán a sami trávíte odpoledne na gauči a u toho namáčíte rohlík do vlašáku, tak to dítě asi úplně nebude vše plně chápat. Dalším „výborným“ zvykem je děti odměňovat – Jééé, ty máš jedničku, zajedeme do mekáče. Ty jsi nakreslil krásný obrázek, vezmi si čokoládu s fialovou krávou a sněz ji celou. Jako vážně? Odměnou pro dítě mají být možné zažívací problémy z ultra průmyslově zpracovaných sra.ek? Těchto špatných návyků je obrovské množství. Já se radši přestanu vztekat a přejdeme k drobným radám, které vám mohou pomoci.

Jak vytvořit dobré stravovací prostředí?

Stravovací prostředí, které doma nastavíte, může mít pozitivní nebo negativní dopad na vaše děti. Patří sem nejen společná jídla, ale také přípravy svačin do školy a na kroužky, dostatečný pitný režim a pravidelnost v jídle.

Dodržujte pravidelné časy jídel

Dodržování pravidelnosti jídel může zamezit pozdějšímu vynechávání jídel. Mám na mysli hlavně časté vynechávání snídaní a dalších jídel. To pak vede k častějšímu přejídání, protože chybí pevně daný řád.

Jezte společně

Zasednout společně ke stolu a najíst se. Taková drobnost, kterou však spousta lidí nedělá. Tato doba je hrozně uspěchaná a promítá se to i do našich domovů. Člověk přiběhne z práce, zhltne jídlo vestoje a spěchá zase pryč. Večer přijde domů a jídlo si donese sám k televizi. Takhle opravdu ne. Je mi jasné, že kvůli zaměstnání pro spoustu lidí není možné dát si společný oběd, ale co večeře? Nastavte si alespoň jedno společně jídlo, kde se najíte jako rodina.

Nenuťte děti k jídlu

Dokud tu polívku nesníš, nepůjdeš ven! Tak tuto větu jsem slýchal u každého masového vývaru. Vadily mi tam celé listy petržele. Můj rekord sezení nad talířem jsou skoro 3 hodiny! Tahle forma nátlaku neplatila na mě a myslím, že nebude platit ani na většinu ostatních dětí. Vy jako rodič máte dítěti být schopni nabídnout velký výběr zdravých potravin a ono si pak samo vybere.

Mějte doma zdravé potraviny

Ujistěte se, že v obchodech vybíráte kvalitní a zdravé potraviny. Děti si totiž zvyknou na potraviny, které máte doma v lednici nebo ve spíži. Vyvarujte se skladování hromady sladkostí ve skříňce. Sám si moc dobře vzpomínám, jak jsem u prarodičů chodil tuto „skrýš“ vybírat.

Vyhněte se používání jídla jako formy odměny nebo trestu

Když to všechno sníš, dostaneš čokoládu. Když budeš mít hezké vysvědčení, půjdeme do mekáče… Dost! Přesně tyto věty mohou mít za následek špatné stravovací návyky. Pokud už chcete děti motivovat odměnami, zvolte například hračku nebo výlet.

Buďte pro své děti tím nejlepším možným vzorem!

Můžete si přečíst všechny možné články o stravování dětí, dát je do těch nejlepších kroužků, ale ani to často nebude stačit. Na vině může pak být váš přístup ke stravování. Určitě znáte rčení: „Káže vodu, pije víno.“ Vy jste rodič, vy máte jít příkladem!

Výběr zdravých potravin je vaše volba

To, co jíte, je ukázka pro vaše děti. Když vás děti uvidí jíst často ovoce a zeleninou, budou to chtít jíst také. To platí i o těch horších variantách. Když vás budou vidět často jíst pizzu na gauči u televize, budou ji bohužel chtít jíst také. Je těžké jim pak vysvětlovat, proč vy ji jíst můžete a ony ne.

Omezte konzumaci vysoce kalorických potravin a potravin s vysokým obsahem tuku, cukru a soli

Fastfoody, mražené pizzy, koblížky, klobásky, salámy, brambůrky, čokoláda, slazené, colové a energy nápoje… Když omezíte příjem těchto potravin vy sami, je pak méně pravděpodobné, že je budou jíst ve velkém vaše děti.

Rozvíjejte svoji fyzickou kondici

Situace, kterou jsem už mockrát potkal na OCR závodech. Děti jsou zrozeny k pohybu, proto si všechny překážky zkouší, lezou, šplhají, ručkují. Mají ze všeho hroznou radost a chtějí se o ni podělit. Vyzívají své rodiče, aby to také vyzkoušeli. A častá odpověď? Ja to dělat nebudu. Už pojď. To není pro mě… Stydíte se před svými dětmi za svou kondici? Tak to změňte!

Závěrem

My, rodiče, přímo ovlivňujeme, jaký naše děti budou mít život. Naší odpovědností je, aby byl co možná nejlepší. Proč vystavovat jejich těla riziku vzniku všech možných nemocí přímo spojených s nadváhou a obezitou. Naučme se rozdělovat roztomilou dětskou oplácanost od začínajích problémů se stravováním. Určitě se na mě teď sesype spousta reakcí ohledně body shamingu a podobných věcí. Ale není zdraví našich dětí přednější? Není konečně čas přiznat si, že je potřeba začít něco dělat s tloustnutím našich dětí?

Nezapomeň článek sdílet!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.