přibírání během lockdownu

Proč přibíráme na váze během lockdownu?

Je to už něco málo přes rok, co se významně omezily pohybové aktivity. Zavřená fitness centra, omezení kolektivního sportu a dokonce omezení kroužků pro děti a dorost. To se na některých z nás začíná pomalu projevovat několika kilogramy navíc. Ani před lockdownem jsme nepatřili mezi národy s hubenou populací, spíše naopak. A obávám se, že se v tomto žebříčku propadneme ještě níže.

Co tedy může za ty kilogramy navíc? Váhový přírůstek se totiž netýká pouze osob, které se dříve naplno věnovali sportu nebo cvičení. Často přibírají i lidé, kteří dříve nesportovali a to i když nezměnili nic ve svém dosavadním stravování. Kde je tedy ten problém, kvůli kterému budou v létě u vody vidět ve větší míře „načechranější“ postavy?

Homeoffice

Jedním z doporučení naší vlády bylo maximální možné využití prací z domova. Tím se u mnoha lidí naprosto změnily zvyklosti během dne. Když pracujete na homeoffice tak vám může odpadnout nutnost vstávat dříve, nachystat si jídlo, obléci se a vyrazit do práce. Ať už jste chodili pěšky až do místa pracoviště nebo jen na zastávku MHD či k autu, byl to pravidelný pohyb, který se vám nyní smrsknul maximálně na cestu do kuchyně a zpět. Někomu navíc nemusí vyhovovat ta volnost. Přeci jen, v zaměstnání máte jasně dané přestávky na svačinu nebo oběd a při práci z domova je určitá pravděpodobnost, že své stravování budete odbývat.

Zavřená fitness centra

Fitka nejsou jenom místo, kde se scházejí napumpovaní kulturisti, co se snaží dosáhnout dokonalosti ve vzhledu své postavy. Patří sem i veškeré programy, jako je spinning, H.E.A.T, fitbox, trampolíny a další. I když si spousta lidí dokáže nakoupit domů různé posilovací a cvičící stroje, tak ty pak často končí jako předražené sušáky na prádlo. Nevýhoda cvičení doma je ta, že můžete začít kdykoliv. A já to opravdu považuji za nevýhodu, protože trénink můžete kdykoliv také posunout o 10 minut, na odpoledne, druhý den nebo další týden. V dobách kdy sportování bylo povoleno vás ke tréninku mohla dokopat pernamentka v peněžence nebo objednaná lekce. Doma vás ale nic takového cvičit nenutí.

Když máte navíc oblíbenou nějakou činnost (například H.E.A.T program), kde jste zvyklí na kolektiv a máte své oblíbené instruktory, těžko pak budete tento pohyb nějak měnit. Prostě čekáte až to situace dovolí a vy se budete moci vrátit ke svému režimu. Pokud to teda nebude rozvolnění jako posledně, kde budete na páse kolabovat v roušce. Pokud jde například o kulturisty, tak ti taky nezačnou běhat, když mají fitka zavřená. A nakoupit si do bytu 300 kg závaží na deadlift by mohlo rozhýbat světla o patro níž a naštvat sousedy.

Omezení kolektivních sportů

Parta chlapů, co si jednou nebo dvakrát týdně zajde na fotbal nebo nohejbal měla dříve pravidelný pohyb a taky určitý sociální kontakt. Takové to sportování, aby pak byla větší žízeň. Jenže pro spoustu z nich to byl často jediný pohyb, který je v současné době také znemožněn (vyzkoušeno osobně, po 5 minutách jsme byli vypískáni z hřiště). Jak chcete tento pohyb nahradit? Protože nikdo z nich asi nevymění nohec za bezmyšlenkovitý běh po lese.

Největší problém vidím u dětí a mládeže celkově. Veškeré kroužky, tělocvik na školách, fotbálek po vyučování. Sám jsem jako dítě měl tolik pohybu, že mě domů dostala až tma a výhružky rodičů. Jaký pohyb teď mají mít děti? Mají jít běhat do lesa, jak jsem se dočetl v některých diskuzích? Děti nesportují, protože to je dobré pro tělo nebo proto, že budou hubení. Děti na nějaké poučky o zdraví z vysoka kašlou. Chtějí se jít bavit s kamarády, kde mohou soupeřit a zlepšovat se. To mají vyměnit za sólo běh po lese? To těžko…

Omezení obchodů a služeb

Ano, i nakupování je pro tělo energetický výdej. A ten je utlumen už delší dobu. Pokud vám totiž většina obchodů zavře a zůstane v prodeji jen to nejnutnější, těžko budete trávit nákupem více než 30 minut. Například dřívější nakupování oblečení pro vybíravé dítě bylo hotový sport. Projít 6 obchodů, kde nic nepasuje a nebo se nelíbí, přejezd do dalšího nákupáku a nanovo. Jasně, není to závratné množství kcal, ale i tak se to počítá, protože v současnosti je to 0.

Omezení pohybu pouze na obec/okres

Pokud vás dříve bavila turistika a těšili jste se na teplejší počasí, tak máte smůlu. Hlavně pokud bydlíte na placatém katastrálním území. Určitě je i v blízkém okolí spousta míst, kam se dá zajít, ale těžko tam budete chodit pořád dokolečka. Turistika je skvělá pohybová aktivita i pro nesportovce, protože je to vlastně taková náročnější vycházka, kde se zapotíte a ještě kouknete po krajině. Jenže zase smůla, snad brzy.

Každý pohyb se počítá!

Vím, že některé výše uvedené příklady působí poněkud zvláštně a chápu, že nakupováním asi moc lidí nezhubne. Je ale důležité se na jakýkoliv pohyb dívat jako na energetický výdej. Proto mohou i tyto drobnosti v dlouhodobém měřítku mít vliv na zvyšování hmotnosti. Řešením tak může být navýšení vašich všedních aktivit, nejenom sportovních. Běžte si umýt auto a v rámci redukce tuků jej umyjte i sousedovi (ve Svitavách mám pro vás jedno nachystané 😂 ). Běžte na delší procházku a přidejte do kroku, ať propotíte triko. Zaměřte se také na své stravování a pokud máte opravdu pohybu méně, tak si zkuste trochu zmenšit porce. Pokud chcete pomoci se změnou stravování a nebýt na to sami, pokračujte ZDE.

Nezapomeň článek sdílet!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.