hubnutí pohybem

Proč nám občas ke zhubnutí nestačí pouze více pohybu?

Sakra, začal jsem trošku přibírat! No co, půjdu si občas zaběhat a budu jako proutek. Nebo ne? Jak je to vlastně s tím pohybem a hubnutím? Dá se zhubnout pouze pohybem, nebo musím i upravit své dosavadní stravování? Co dělat, když prostý pohyb ke zhubnutí nestačí?

Ze začátku bych rád napsal, že jakákoliv aktivita je lepší než žádná. Bohužel se k ní uchylujeme často kvůli jedinému cíli – zhubnutí. Očekáváme, že nás pár desítek propocených minut dokáže dostat do oblečení, co jsem nosili před X lety. Ostatní benefity, jako je zlepšení kardiovaskulárního systému, kvalitnější spánek a lepší nálada jsou upozaděny. Soustředíme se pouze na hodnotu, kterou nám po ránu ukáže váha. Co když se váha neposune směrem dolů, ale bude stále stejná? Nebo se dokonce v horším případě pohne směrem nahoru? Následkem toho občas přijdou i reakce, jako: „Tak já jak debil skoro umírám při běhání v tom vedru a nic? Se na to můžu rovnou vy…“.

Přesně takový pocit jsem totiž měl před pár lety já. Chodil jsem 2-3x týdně „běhat“ a stál každý den na váze. Běhání teda spíš připomínalo reklamu na sprej pro astmatiky nebo upoutávku na zombie filmy, ale i tak jsem čekal změny. Jenže na váze se žádná změna neobjevila. Že by byl problém i někde jinde? Například ve snídani, kdy jsem pravidelně jedl 4 koblížky s marmeládou. V obědě, když jsem si tak pochutnával na smažáku s hranolkama. A dokonce i ve večeři, která obsahovala 8 párků s křupavými rohlíky a pár vychlazených plechovek piva. Tohle bývá častý problém, když se snažíte zhubnout díky samotné aktivitě.

Pořád přijímáte více kalorií než vydáte

Ať už si vyberete jakoukoliv aktivitu, pro tělo je to energetický výdej navíc. Spoustě lidí opravdu pomůže více se hýbat a začnou pomalu hubnout. Podaří se jim totiž trefit tu hranici, kdy je jejich výdej větší než jejich příjem. Ostatní to štěstí nemají a i přes veškerou snahu jim kilogramy neubývají. Proto je dobré si svůj kalorický příjem vypočítat a pak zaznamenávat všechna jídla. To neznamená, že se po zbytek života stanete otrokem váhy a kalkulačky. Často si stačí poctivě zaznamenat alespoň jeden týden. Výsledek vám ukáže, jestli opravdu přijímáte příliš mnoho kalorií, které pak nedokážete svou aktivitou pokrýt.

S výpočtem tvého kalorického příjmu ti pomůže tato kalorická kalkulačka. Jídla si pak můžeš zapisovat do kalorických tabulek. Návod na jejich nastavení najdeš v tomto článku Jak si hlídat denní příjem kalorií.

Odměny za aktivitu? Radši ne!

Já mám po běhu obrovskou žízeň a voda ji neuhasí! I pivo může být určitou odměnou za náročný trénink. Jenže s odměnami opatrně, může se totiž snadno stát, že odměna bude obsahovat více kalorií, než kolik se spálí během aktivity. Příkladem může být sladká odměna v podobě velké Margot tyčinky (90 g) po 4 km dlouhém běhu. Během spálím zhruba 270 kcal, jenže tou tyčinkou do sebe dostanu 410 kcal, z toho 46,8 gramu cukru. A pokud výše zmíněnou žízeň uhasím 2 orosenými pivy, přijmu z nich celkem zhruba 370 kcal. To byly pouze 2 příklady, se kterými mám osobní zkušenost. Nechci tím říct, že si po tréninku nemůžete dopřát něco dobrého. Pouze si na to dejte pozor, hlavně pokud se snažíte zhubnout.

Nízká náročnost aktivity

Pokud se žádné aktivitě nevěnujete a navíc máte sedavé zaměstnání, tak pro vás bude každý pohyb změnou, která může vést k váhovému úbytku. Může to být běh, ale klidně i časté procházky. Ze začátku se vám bude dařit hubnout, ale postupem času se hubnutí může zpomalit nebo dokonce zastavit. Proč tomu tak je? Tělo se totiž dokáže rychle adaptovat a postupně bude šetřit energii. Například, když začneme pravidelně každý den chodit po dobu 30 minut, přijde nám po nějaké době, že je pohyb lehčí. Že se nám lépe dýchá a svaly nás tolik nebolí. Tělo si na tento pohyb zvyklo a vydá během něj méně energie, než ze začátku. Proto je dobré náročnost (intenzitu) aktivity posupně zvyšovat. U chůze to může být například delší vzdálenost nebo náročnější terén.

Z postele na trénink a zpátky do postele

Spousta lidí si myslí, že trénink je tou jedinou možností, jak spálit kalorie. Zapomínají na velký vliv aktivit mimo cvičení. Pokud budu celý den sedět u PC jak pecka a jednou za čas si odběhnu na trénink, tak zvýším výdej pouze daným tréninkem. Jenže během dne se dá výdej zvětšit úplnými maličkostmi. Na nákup mohu jít pěšky, nebo když už jedu autem, mohu zaparkovat dále od vchodu. Místo eskalátoru mohu vyjít po schodech. I mytí oken nebo auta spaluje kalorie. Jakákoliv aktivita během dne může v součtu výrazně ovlivnit náš celkový energetický výdej.

Shrnutí

Pokud chcete opravdu zhubnout díky aktivitě, nezapomeňte na těchto pár tipů:

  • Hlídejte si příjem kalorií
  • Dejte si pozor na kalorické odměny
  • Zvyšujte náročnost aktivity
  • Zaměřte se na pohyb i mimo trénink
  • Nezapomeňte, že to děláte pro sebe a mělo by vás to bavit

Pokud chceš pomoci se stravováním, tak mi na napiš a nebo si objednej jídelníček na míru.


Nejnovější články

Nezapomeň článek sdílet!