Zdravá hmotnost

Proč je zdravá hmotnost tak důležitá

Důvodů, proč si udržovat zdravou hmotnost je nespočet. Velice často tyto důvody závisí na preferencích jednotlivce. Každý jsme totiž jiný, máme jinou práci, rodinu nebo koníčky. Ale spousta zdravotních problémů spojených s nadváhou je stejná pro všechny a tyto důvody by měl znát každý z nás. Nejde totiž pouze o to, zda se budeme někomu líbit na koupališti. V některých případech totiž ohrožujeme náš vlastní život.

V první části článku vás seznámím s možnými zdravotními riziky, které jsou spojené s nadváhou a obezitou. Bude to takové to klasické BUBUBU, která můžete slyšet u doktora, nebo které na vás vyskakují z reklam nebo pořadů o hubnutí. Nechci tyto rizika nijak zlehčovat, ale je mi jasné, že si s nimi spousta lidí nebude dělat starosti. Výmluvy jako „to se mě netýká, mám jen pár kilo navíc“ nebo „děda byl celej život tlustej a nic se mu nestalo“ jsou dost časté. Je to jako s obrázky kuřáckých plic na krabičkách od cigaret. Člověk si ten obrázek prohlédne a pak si stejně s chutí zapálí. Toto se ovšem děje pouze do chvíle, než se zdravotní stav zhorší. Jenže pak už je na výmluvy často pozdě.

Zdravotní problémy spojené s nadváhou a obezitou

  • kardiovaskulární onemocnění, infarkt, mrtvice
  • cukrovka 2. typu
  • spánková apnoe a další problémy s dýcháním
  • některé typů rakoviny
  • vysoký krevní tlak

Toto je několik závažných zdravotních rizik spojených přímo s nadváhou či obezitou. K těmto rizikům bohužel patří i spousta dalších komplikací, se kterými se setkáme v běžném životě. Mohou to být:

  • potíže s fyzickou akivitou
  • bolesti kloubů
  • rizika vzniku úrazů
  • únava
  • zvýšené pocení
  • dušnost
  • bolesti kloubů a zad
  • deprese

Spousta těchto komplikací se dá ovšem zmírnit nebo dokonce zvrátit kvalitní a pestrou stravou, dostatkem pohybu a snížením hmotnosti. I pouhé snížení hmotnosti o 3 % může mít za následek významné snížení rizik vzniku komplikací, jako je cukrovka 2. typu a srdeční onemocnění.

Jak zjistit svůj optimální kalorický příjem?

Vyzkoušejte moji kalorickou kalkulačku! Během minuty si dokážete vypočítat hodnotu bazálního metabolismu, optimální denní příjem a základní rozdělení makroživin. Dále se dozvíte, jak vypočítané hodnoty použít a jak svůj denní příjem sledovat.

Malé životní cíle jako motivace pro udržení zdravé hmotnosti

Vše výše napsané může působit jako velký strašák a dobrý důvod, proč zhubnout a udržet si zdravou hmotnost. Ale i přesto se vám teď pokusím uvést pár příkladů, které si můžete promítnout do běžného života. Začnu důvodem, který je pro mě nejdůležitější: chci udržet krok se svým synem a později i vnoučaty. Může jít třeba o to, abych si sním zvládl kopat hodinu s míčem bez omdlévání na kraji hřiště, nebo jej mohl vzít na výlet po horách, kde nezkolabuji v prvním kopci. Dále je pro mě velkým strašákem třeba situace, kdy se mi rozeběhne do silnice a já jej nebudu moci zastavit, protože jsem tlustý a pomalý. V běžném životě narazíme na spoustu situací, kde nás může nadváha omezovat. Třeba vás ke změně budou motivovat tyto příklady na závěr:

  • dokážu si zavázat tkaničky jinak, než „na potápěče“ – takový ten hluboký nádech a dolů přes pupek až k nohám
  • budu mít dostatek energie, abych neusínal na poradách
  • budu moci opět jezdit na koni, když jsem toho musel kvůli hmotnosti před pár lety nechat
  • zvládnu si sám opravit okap, aniž bych spadl z žebříku
  • budu moci projet Krkonoše na kole
  • užiji si lepší a kvalitnější sex
  • budu příkladem pro svou rodinu a své okolí!

Příkladů je spousta a každý najde své, které by ho v případě nadváhy omezovaly. Doufám, že se vám článek líbil, proto ho nezapomeňte sdílet!


Nejnovější články

Nezapomeň článek sdílet!