Proč hladověním nezhubnete

Proč hladověním nezhubnete

Léto už je za dveřmi a vy možná přemýšlíte, jak vypadat co nejlépe na fotkách u bazénu. Při pohledu do zrcadla zjišťujete, že by to opravdu chtělo nějaký ten kilogram shodit. Jedna z prvních věcí, co člověka napadne, je jíst méně. Ale je to opravdu to nejlepší řešení? Pojďme si vysvětlit, proč vám hladovění k lepší postavě nepomůže.

Lidé, kteří se snaží zhubnout, často omezí počet kalorií přijímaných v jídle. Přílišné omezení kalorií může vést k celé řadě zdravotních problémů, jako je například snížená plodnost a oslabení kostí. V tomto článku se vám pokusím popsat některé další škodlivé účinky příliš velkého kalorického deficitu.

Denní potřeba kalorií

O kaloriích se budeme bavit jako o měrné jednotce energie, kterou vaše tělo dostane z potravin a nápojů, které zkonzumujete. Vaše tělo kalorie potřebuje pro správné fungování a využívá je pro tyto 3 hlavní procesy:

  • Bazální metabolismus (BMR): Vyjadřuje počet kalorií potřebných k pokrytí základních funkcí těla, jako je správné fungování mozku, ledvin, srdce, plic a nervového systému.
  • Trávení: Vaše tělo potřebuje určité množství energie k trávení a metabolizaci potravin. To je známé jako termický efekt potravin (TEF)
  • Fyzická aktivita: Jedná se o počet kalorií potřebných k pokrytí energetického výdeje během každodenních úkolů a cvičení

Jak zjistit svůj optimální kalorický příjem?

Vyzkoušejte moji kalorickou kalkulačku! Během minuty si dokážete vypočítat hodnotu bazálního metabolismu, optimální denní příjem a základní rozdělení makroživin. Dále se dozvíte, jak vypočítané hodnoty použít a jak svůj denní příjem sledovat.

Obecně leze říct, že pokud budete přijímat více kalorií než vydáte, způsobí to přibývání na váze. Přebytek se pak často uloží v podobě tělesného tuku. Naopak, pokud kalorií přijmete méně než vydáte, budete hubnout. Toto je důvod, proč se spousta lidí snaží snížit hmotnost vytvořením kalorického deficitu. Problém nastává ve chvíli, kdy je tento deficit příliš velký. Tento deficit pak může poškodit vaše zdraví následujícími způsoby:

Může zpomalit váš metabolismus

Pravidelní příjem výrazně nižšího množství kalorií, než vaše tělo potřebuje, může způsobit zpomalení metabolismu. Nízkokalorické diety mohou snížit počet kalorií, které tělo spálí, až o 23% (1). Tento zpomalený metabolismus může přetrvat i dlouho po přerušení nízkokalorické diety. To může vysvětlit, proč až 80% lidí znovu začne nabírat na váze, po ukončení této diety.

Jednou z příčin, jak tyto diety zpomalují váš metabolismus, je úbytek svalové hmoty. Tato ztráta je pravděpodobná, pokud strava obsahuje malé množství bílkovin a není kombinována se cvičením. Pokud tomu chcete zabránit, ujistěte se, že nepřijímáte méně kalorií, než je váš BMR. Navíc vám může pomoci dostatečný příjem bílkovin v kombinaci se silovým cvičením.

Může způsobit únavu a nedostatek živin

Pravidelný příjem nedostatečného množství kalorií může způsobit únavu a pro vás bude náročnější splnit každodenní potřebu živin. Takto omezená strava nemusí poskytovat dostatečné množství železa nebo vitamínu B12. To může vést k chudokrevnosti nebo extrémní únavě.

Kromě toho může v únavě hrát roli i množství sacharidů. Tento problém často nastává u nízkosacharidových diet, kde se pocit únavy může u některých jedinců objevit.

Dieta s nízkým obsahem kalorií může způsobit také nedostatek jiných živin:

  • bílkoviny: nedostatečné množství potravin bohatých na bílkoviny, jako je maso, ryby, mléčné výrobky, luštěniny a ořechy, může způsobit ztrátu svalů, ztenčení vlasů a křehké nehty
  • vápník: nedostatečný příjem vápníku může snížit pevnost kostí a zvýšit riziko zlomenin
  • biotin a thiamin: nízký příjem luštěnin, vajec, mléčných výrobků, ořechů a semen může způsobit nedostatek jednoho z těchto dvou vitamínů B. To může mít za následek slabost svalů nebo ztrátu svalů
  • vitamín A: nedostatek potravin bohatých na vitamín A, jako jsou vnitřnosti, ryby nebo pomerančové ovoce, může oslabit váš imunitní systém a vést k poškození očí
  • hořčík: nízký příjem potravin bohatých na hořčík, jako jsou celozrnné výrobky nebo ořechy, může způsobit únavu, migrénu nebo svalové křeče

Může snížit vaši imunitu

Příliš velké omezení kalorického příjmu může zvýšit riziko vzniku infekcí a nemocí. To platí pro viry, jako je například nachlazení. Toto zejména platí, když je nedostatečný příjem zkombinován s vysokou úrovní fyzické aktivity.

Snížená imunita je samozřejmě spojena s odstavcem výše, kdy vaše tělo nemá potřebné živiny, jako jsou bílkoviny a vitamíny. Ty jsou důležité pro správné fungování imunitního systému.

Závěrem

V tomto článku jsem se vám pokusil vysvětlit některé problémy, se kterými se budete potýkat, pokud budete chtít zhubnout velice rychle bez ohledu na své zdraví. Krátkodobé diety, kdy potřebujete shodit například 2 kilogramy, tyto zdravotní konzumace nejspíše nezpůsobí. Pokud to ale s redukcí hmotnosti myslíte vážně a nechcete si poškodit zdraví, je potřeba nastavit přiměřený kalorický deficit, kdy bude mít vaše tělo stále dostatek živin pro správné fungování.

Nezapomeň článek sdílet!

2 názory na “Proč hladověním nezhubnete”

    1. BMR (z anglického bazal metabolic rate) je energetický výdej těla v klidovém stavu. Výpočtem BMR a celkového energetického příjmu se budu zabývat v příštím článku, kde bude vše podrobně vysvětleno.

Diskuse uzavřena.