Jak nenaletět

Jak si dát pozor a nenaletět klamavým reklamám na hubnutí

Kdo by alespoň jednou neviděl reklamu, slibující zázračný váhový úbytek, nebo „tajný“ návod na zhubnutí, který vám osoba pošle pouze do zpráv. Po vánocích se s nimi roztrhl pytel a příspěvky s jejich nabídkou zaplavují sociální sítě. Proto jsem se rozhodl sepsat článek, který vám snad pomůže dát si pozor a nenaletět na klamavé reklamy na zhubnutí.

Co vlastně myslím tou klamavou reklamou?

Vezmu to pěkně od začátku. Představme si člověka, který si dá novoroční předsevzetí zhubnout například 20 kilo. Zkusí si teda vyhledat nějaké informace, jak má začít, čemu se vyhnout, co nakoupit a tak dále. Po mnoha hodinách brouzdání po internetu má v hlavě ještě větší chaos, než když začal. Spousta protichůdných tvrzení o výhodách té, téhle a tamté diety jej už unavují, tak sáhne po té, na první pohled nejlepší, slibující 100% úspěšnost a postavu poloboha. Po několika utrápených týdnech hladovění, depresí z nemožnosti dát si oblíbené jídlo a neuspokojivém progresu začne být otrávený. Najednou na něj v nejmenované skupině o hubnutí vyskočí ten úžasný příspěvek: „Díky tomuto produktu zhubnete 20 kg za měsíc bez úpravy vašeho stravování! Stojí pouhých 6573 Kč! Více info zašlu do zpráv.“

Toto považuji za za ukázkovou klamavou reklamu. Zoufalý člověk, který s hubnutím nezačal úplně nejlépe, má před sebou vidinu snadného (avšak drahého) hubnutí a zbavení se své nadváhy. Normálně by zkusil svoji dietu změnit, ale když mu dáte možnost dosažení cíle bez jakéhokoliv omezení ve svém stravování, je jasné, jakou cestu si vybere. Můžete si říkat, že vám by se to přece nestalo, vždyť nejste hloupí. Jenže on také není hloupý, spíš bych to nazval bezradný. Zkuste se představit sami v podobné situaci, kdy vám chybí základní informace ohledně zdravého stravování a nevíte jak správně začít. Pro tento případ platí známé přísloví: „Tonoucí se stébla chytá“.

Na co si teda dát pozor?

Produkty přímo na hubnutí

Tím teď nemyslím doplňky stravy. Doplňkem může být například spalovač tuku, který vám pomůže během aktivity spálit o pár % více kalorií. Myslím tím výrobky nabízené jako zázrak, který vám pomůže zhubnout tuk bez pohybu a bez jakéhokoliv omezení ve stravování. Bývají často ve formě tablet a lákají na „účinné“ látky jako pomerančovník hořký a garcinii kambodžskou. Je důležité si uvědomit, že neexistuje žádný produkt, díky kterému budete moci jíst jako čuně u televize a hubnout.

Poradce/prodejce

Většina z vás určitě tuší, o jaké společnosti se jedná. Fungují na prodeji „skvělých“ doplňků stravy a zároveň se z vás snaží udělat jejich prodejce. Kombinují totiž 2 lidské touhy dohromady: získat hezkou postavu a vydělat si peníze. Z těchto výrobků, které si od nich koupíte, jde velká část na výplatu konkrétnímu prodejci, část na dovolenou jeho nadřízenému a zbytek je příspěvek na koupi například ponorky pro majitele. Tento způsob budete možná znát pod pojmem MLM. Výrobky často slibují skvělé výsledky za dodržení jejich doporučení. Tím často bývá univerzální jídelníček s příliš nízkým kalorickým příjmem v kombinaci s jejich drahými výrobky. Když se podíváte podrobně na složení jejich výrobků, zjistíte že jsou složeny z laciných surovin – izolát sójové bílkoviny (laciný nekvalitní zdroj bílkovin), ovocný cukr- fruktóza (při redukci hmotnosti nesmyslné), nebo nepříliš kvalitní zdroje minerálů (oxid hořečnatý). A pokud se vám nepovede zhubnout (krom peněženky, ta zhubne určitě), tak to bude samozřejmě vaše vina, protože nedodržujete jejich doporučení. Tím, že tyto společnosti slibují snadný a velký výdělek tak vzniká spousta nových prodejců, kteří se tyto výrobky snaží prodávat přes různé facebookové skupiny.

Náhražky skutečného jídla

Jídlo v prášku, strava pro kosmonauty, tekutý oběd. Je jedno jak tyto výrobky nazvete, jde většinou o prášek, který nasypete do vody a vypijete. V této uspěchané době se to jeví jako lákavá věc. Nemusíte sedět a zdlouhavě jíst jídlo, protože do sebe můžete nalít tento chemický koktejl. Jenže naše tělo není stroj, který jede na tekutinu s určitým složením. Hned za zuby, které slouží k rozmělnění potravy, máme 8 metrů dlouhý trávící systém. Navíc pevná strava má za následek oddálení chuti k jídlu a pocitu hladu, na rozdíl od stravy tekuté (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2197163/).

Příspěvky obsahující kouzelná slovíčka

Na pozoru byste měli být, pokud nějaký příspěvek bude obsahovat slova jako: Zázračný! Zaručený! Nový objev! Snadný! Tajemství hubnutí! Ne, pokud se snažíte změnit svoji hmotnost, tak to nebude zázračné ani snadné. Změna hmotnosti je dlouhý proces, kdy budete muset změnit některé své dosavadní návyky a není žádný nový objev, který by to udělal za vás. Většinou se za takovým příspěvkem objeví někdo z výše uvedených příkladů. Dalším příkladem může být i klasická otázka u příspěvku: „Kolik si přejete zhubnout? Pište do komentáře!“. Pak většinou následuje nabídka výrobků do soukromé zprávy.

Často vám napoví profil a vzhled poradce

Tím nemyslím, že každá žena, která propaguje zdravou stravu, musí vážit 40 kg a muž musí mít hromadu svalů. Představte si člověka, který vám nabízí pomoc s redukcí hmotnosti a sám má 15 kg nadváhu. Je to jako propagovat zaručený přípravek na růst vlasů a přitom být plešatý. Dále po rozkliknutí profilu a shlédnutí jeho timeline můžete zjistit, že loni propagoval kosmetiku, v létě drogerii a zrovna teď propaguje rychlé hubnutí. Obrázek si o takových lidech udělejte sami.

Pozor na detoxikace a odvodnění

Co má společného detoxikace s hubnutím? Podle některých výrobců úplně vše. Slibují redukci hmotnosti, vyčištění střev a mnoho dalších benefitů. Bohužel jsou často tyto tabletové/práškové detoxy spojeny s hladověním, proto vám pak rychle klesne hmotnost. Nejde však o úbytek tuku. Pouze spálíte glykogen obsažený ve svalech a játrech, který zadržuje vodu. Navíc si zaděláváte na střevní potíže zničením střevního mikrobiomu díky nevyvážené stravě, například z čistě ovocno-zeleninového detoxu. Tělo nepotřebuje detoxikaci. Detoxikuje totiž samo 24 hodin denně po celý svůj život.

Influenceři, aneb za peníze cokoliv

Tímto se nechci dotknout nikoho, kdo se tímto způsobem spolupráce živí. V tomto případě myslím především ty, kteří mají obří sledovanost a propagují různé hubnoucí výrobky. Je to totiž skvělý marketingový tah. Jako výrobce nabídnete známému influencerovi peníze za to, že bude váš výrobek propagovat. Tomu pak stačí přidat pár fotek s výrobkem, dostat zaplaceno z prodeje a už jej nemusí zajímat, jestli člověk zhubne nebo ne. Díky velké sledovanosti může ovlivnit značnou skupinu lidí. Než si však něco takového objednáte, zkuste si o daném výrobku zjistit co nejvíce informací. Nevsázejte pouze na to, že když to doporučuje zrovna „on“, tak je to skvělá volba.

Jídelníčky na míru online

Ano, tato část je i o mně. Kdybych tu teď napsal, že jídelníčky na míru jsou nesmysl a vyhozené peníze, byl bych sám proti sobě. Proto vám spíše zkusím popsat, jak poznate, že je objednávka jídelníčku to správné řešení pro vás.

Jídelníčky na míru dělá spousta lidí a každý ke své práci přistupuje trochu odlišně. Než si nějaký jídelníček objednáte, rozmyslete si, jestli jej opravdu potřebujete a zda se podle něj budete stravovat. Jeho objednání a následné přilepení na lednici vám samo o sobě k hubnutí nepomůže. Když jste přesvědčeni, že to sami nezvládnete a rozhodnete se jídelníček objednat, ujistěte se, že bude sedět konkrétně vašemu životnímu stylu. Každý poradce má trochu jiný postup při vypracovávání jídelníčků a spolupráci s klienty. Někteří se třeba zaměřují na fitness a jejich jídelníček se více hodí pro přípravu na závody v kulturistice. Proto se před objednání vždy ujistěte, zda je jídelníček vhodný právě pro vás. Zeptejte se, z čeho se jídelníček skládá, jak probíhá spolupráce, co se stane při jeho ukončení a jestli je jídelníček rámcový a nebo máte rozepsaný den po dni. Každý slušný poradce vám na všechny tyto otázky dokáže odpovědět a vysvětlí vám, jestli je pro vás jídelníček vhodný. Za každého poradce pak mluví jeho práce. Mohou to být fotky proměn klientů, pozitivní recenze, publikované články a knihy. Díky tomu si uděláte představu o jeho dosavadní práci.

Pro koho je vhodná spolupráce se mnou a jak vypadá můj jídelníček se dozvíte zde – https://nutricnimentoring.cz/jidelnicek-na-miru/

Kontaktovat mě můžete na mé facebook stránce https://www.facebook.com/nutricni.mentoring nebo ve skupině https://www.facebook.com/groups/684839092235980

Děkuji za sdílení článku, který se tak dostane k více lidem!


Nejnovější články

Nezapomeň článek sdílet!