Jak může propařený víkend ovlivnit tvou snahu zhubnout?

Tímhle si prošel snad úplně každý, kdo se snažil zhubnout. Celý týden se poctivě držíš svého jídelníčku, vyhýbáš se sračkám z fastfoodu, plánuješ jídla, vše si chystáš doma a najednou přijde víkend. Stoupneš na váhu a zjistíš, že ta mrcha neukazuje méně jak před týdnem, ale o 3 kila víc! Proč tomu tak je a co s tím?

Vždy takový víkend přijde a nejde se tomu ubránit. Může jít o oslavu narozenin, grilování na chatě nebo třeba jedeš na hody k rodičům. Tam ti asi nikdo nebude chystat salát z quinoy a mozzarelly, když je k obědu upečená kachna s knedlíkem a zelím. K obědu pivečko na trávení a večer ochutnávka vypálených švestek. Však o co jde, vždyť máš za poslední 2 měsíce 6 kilo dole. Pak ale přichází to zděšení v pondělí ráno při vážení. 3 kila nahoře za jeden víkend? Ty se dřeš 3x týdně ve fitku a pak tohle?

Nejdříve ta špatná zpráva – váha nelže, opravdu máš o 3 kila víc. Teď ta dobrá – nejspíš to nejsou 3 kila tuku, protože z velké části půjde pouze o vodu.

Jak zjistit svůj optimální kalorický příjem?

Vyzkoušejte moji kalorickou kalkulačku! Během minuty si dokážete vypočítat hodnotu bazálního metabolismu, optimální denní příjem a základní rozdělení makroživin. Dále se dozvíte, jak vypočítané hodnoty použít a jak svůj denní příjem sledovat.

Přibrat 1 kilo tuku není tak jednoduché

Ne, není to nesmysl a opravdu to myslím vážně. To, jestli tuk hubneš a nebo přibíráš závisí na tvé energetické bilanci – kolik kalorií přijmeš a vydáš. Při nastaveném kalorickém deficitu 500 kcal denně by měl být tvůj týdenní úbytek zhruba 0,5 kg. Jak je tedy možné přibrat 3 kila za víkend? Přibrat 1 kilo čistého tuku za den by znamenalo přijmout o zhruba 7700 kcal více než spotřebuješ! Pro představu, jedná se o 25 cheeseburgerů, 36 točených Plzní, nebo 3 celá kuřata (vážící 2 kg). To je pořádná nálož a jedná se pouze o to, co přijmeš navíc ke svému normálnímu jídlu.

Ukládání tuku v těle je pomalý proces. Nepřibereš ty kila najednou, spíš budeš přibírat po pár gramech. Pro představu, půl balení chipsů (35 g) denně navíc představuje přírůstek zhruba 600 gramů tuku za měsíc. Za rok je to 7,2 kg, za 2 roky 14,4 kg…

Tělo zadržuje více vody

Pokud tvá pravidelná strava obsahuje málo sacharidů (120 gramů denně a méně), pak jich na oslavě můžeš přijmout i několikrát více. Kousek dortu, domácí buchta a další pochoutky mohou znamenat jednorázový příjem 350 gramů sacharidů a více. Co to má ale společného s vodou? Odpovědí je glykogen – pro tělo je to zdroj rychlé energie ze sacharidů, je uložen v játrech a ve svalech a dobře na sebe váže vodu. Pokud máš ve stravě pouze 60 gramů sacharidů a během jednoho dne jich pak přijmeš 300 gramů, tvé tělo může zadržovat o 1 kg více vody.

Sůl, sůl a zase sůl

Glykogen není jediný důvod, proč tvé tělo zadržuje více vody. Dalším důvodem je velký příjem soli. Uzeniny, brambůrky, tyčinky, arašídy. To je jen stručný výpis toho, co bývá na stole během oslav a grilování. Jak se vrátíš ke svému jídelníčku, tak se příjem soli vrátí opět k normálu a tělo přestane vodu zadržovat.

Cesta za lepším tělem není sprint, ale maraton

Jeden takový den nemůže zničit týdny a měsíce dřiny. Nemůžeš nabrat kila tuku za víkend. Hubnutí a změna tvé postavy je dlouhý proces, ale pokud to budeš dělat správně, jde o dlouhodobé výsledky. Teď už víš jak je to i s kolísáním váhy po uvolněném víkendu. Ale to také neznamená, že se uvolněný víkend stane pravidlem a nebo se změní na uvolněný měsíc.


Nejnovější články

Nezapomeň článek sdílet!