Hubnutí

Hubnutí: Jak vybrat ten nejlepší způsob pro vás

Pokud hledáte tu nejlepší univerzální radu, která bude platit úplně pro každého, tak taková není. Články na internetu, knihy a časopisy vám slíbí jakýkoliv úbytek váhy pomocí diet, které vylučují tuky nebo sacharidy, nebo naopak zařazují superpotraviny a speciální výrobky. Jak tedy ale poznat, který způsob hubnutí bude pro vás ten nejlepší? Zde vám sepíšu několik rad, které vám pomohou s rozhodováním.

Zeptejte se svého lékaře

Vrhnout se po hlavě do nějaké diety pouze na základě doporučení pár lidí může vést ke zdravotním komplikacím. Zejména pokud na tom váš zdravotní stav není nejlépe. Nebojte se s lékařem poradit. Seznamte jej s dietou, která vás oslovila a on lépe zhodnotí její dopad na vaše zdraví. Toto doporučení se týká hlavně osob s různými zažívacími problémy nebo diagnostikovanými genetickými poruchami trávení. U některých dietních programů je navíc přidána i doporučená pohybová aktivita, kterou byste měli také konzultovat. Zejména u obézních lidí by mohlo vést k bolestivým zraněním. U zdravého člověka, který se snaží zhubnout pár kilogramů zřejmě žádné závažné problémy nehrozí.

Zvažte své osobní potřeby

Neexistuje žádný stravovací plán, který by přesně seděl úplně každému. Vždy musíte vzít v úvahu vaše preference, životní styl a také váš cíl. Proto je dobré vybrat plán, který můžete dále přizpůsobit vašim potřebám. Před samotným zahájením plánu ještě zvažte:

  • diety, které jste vyzkoušeli – Co se vám na nich líbilo nebo naopak nelíbilo? Dokázali jste tuto dietu dodržovat? Jaký byl výsledek této diety? Jak jste se cítili fyzicky a psychicky?
  • vaše preference – Dáváte přednost osobním kontrolám s poradcem, nebo vám více vyhovuje spolupráce online? Budou vám více vyhovovat skupinové lekce nebo individuální?
  • váš rozpočet – Některé programy na hubnutí vyžadují měsíční platby za kontrolní vážení, úpravy jídelníčku, nakoupení různých doplňků nebo přímo jejich produktů (Cambridge diet, Ketodiet a další). Důrazně doporučuji zvážení každého takového programu. Často se jedná o předražené produkty s velice nízkou kvalitou.
  • ostatní úvahy – Máte nějaká zdravotní omezení, jako je třeba cukrovka, celiakie nebo intolerance laktózy? Bude tato dieta vyhovovat vašemu životnímu stylu, práci nebo třeba rodinnému životu? Vždy si nejdříve představte, zda se podle daného plánu dokážete stravovat po celý rok.

Najděte si bezpečný a efektivní plán na hubnutí

Pokud jde o hubnutí, tak spousta lidí hledá tu nejjednodušší a nejrychlejší cestu. Nejlépe vždy pár týdnů před odjezdem na dovolenou, aby fotky vypadaly co nejlépe. Pak je velice snadné podlehnout lákavým slibům o rychlé a trvalé ztrátě tuku. Často jde ale poradcům/prodejcům pouze o vysátí vaší peněženky místo tuků. Proto radši vždy začněte dříve a zvolte program, kde se bude váhový úbytek pohybovat okolo 0,5 kg týdně. Zabráníte tak i častému jojo efektu, který se dostavuje po ukončení přísných nízkokalorických diet.

Někdy může být váhový úbytek větší, než udávaných 0,5 kg týdně. Závisí to na vaší dosavadní životosprávě před zahájením diety a množství vašeho podkožního tuku. Rychlý úbytek hmotnosti je také možný u velice nízkokalorických diet pod lékařským dohledem, například kvůli plánované operaci. Úspěšné hubnutí je ovšem dlouhodobější závazek ke změnám vašeho stravování, cvičení a chování. Úprava chování je zásadní a může mít největší dopad na vaše dlouhodobé úsilí. Tou úpravou může být například méně časté společenské události spojené s přejídáním a konzumací velkého množství alkoholu.

Vyberte si plán, se kterým můžete žít

Takový plán by měl být:

  • flexibilní – Takový plán vám nebude zakazovat určitá jídla nebo skupiny potravin (jako například přísné verze low-carb stravování). Namísto toho bude zahrnovat různé potraviny ze všech hlavních skupin. Zdravá strava zahrnuje ovoce a zeleninu, celozrnné a mléčné výrobky, libová masa a ryby, ořechy a semena. Flexibilní plán vám občas dovolí si dopřát i vámi oblíbené jídlo, pokud budete chtít. Měl by být složen z běžných potravin, které zakoupíte v každém obchodě. Plán by měl omezit konzumaci alkoholu, sladkých nápojů a potravin s vysokým obsahem cukru. Ty totiž obsahují spoustu prázdných kalorií bez důležitých živin.
  • vyvážený – Váš plán by měl obsahovat dostatek živin a kalorií. Jíst velké množství stejných potravin (ať už jde o grapefruit nebo červené maso), drasticky snížit svůj denní příjem (pod hodnotu bazálního metabolismu), nebo vyloučit celé skupiny potravin (sacharidy nebo tuky) vám může způsobit různé stravovací problémy. Pestrá a vyvážená strava nevyžaduje nadměrné užívání vitamínů nebo doplňků.
  • sympatický – Plán by měl obsahovat jídla, která máte rádi a budete si je užívat. Budou jednoduchá na přípravu, budou dobře vypadat na talíři a budou skvěle chutnat. Stravování totiž není pouze o tom, dostat do sebe všechny živiny. Navíc, pokud by se váš plán měl skládat z jídel, která vám nechutnají a jíte je jen kvůli hubnutí, tak vaše snaha o lepší a zdravější postavu nejspíše brzy skončí.

Jaké jsou možné typy stravování?

Do tabulky níže jsem sepsal několik základních typů stravování. Nejde o konkrétní názvy diet, spíše o kategorie, ze kterých pak jednotlivé diety vychází. Samozřejmě se najdou skupiny lidí, kteří mi budou oponovat ohledně udržitelnosti některých stravovacích stylů. Je to však dáno tím, že každý jsme jiný, máme jiný cíl a jiný životní styl.

Typ stravováníFlexibilní?Nutričně vyvážené?Dlouhodobě udržitelné?
VyváženéAno, žádné potraviny nejsou vyloučenyAnoAno, je kladen důraz na trvalé změny životního stylu
Vysoce bílkovinové/high-proteinNe, vyzdvihovány jsou libová masa, mléčné výrobkyU velmi omezujících plánů jsou možné nedostatkyMožná, ale časem může být těžké dietu dodržovat
Nízko-sacharidové/low-carbNe, sacharidy jsou omezoványU velmi omezujících plánů jsou možné nedostatkyMožná, v závislosti na množství sacharidů může být časem těžké dietu dodržovat
Nízko-tuková /low-fatNe, tuky jsou omezovány, živočišné tuky často zakázányAnoMožná, časem může být těžké dietu dodržovat
Náhrady jídlaNe, náhradní produkty často nahradí jedno nebo dvě jídlaMožná, v závislosti na ostatním jídle, které k produktům přijmeteMožná, často jsou neúnosné finanční náklady
Velmi nízkokalorickéNe, z důvodu velice nízkého příjmu, často kolem 800 kcal denněNeNe, dieta by měla být krátkodobá a nejlépe pod lékařským dohledem

Při porovnávání plánu si položte tyto otázky

Než se ponoříte do nějakého stravovacího plánu, věnujte čas tomu, abyste se o něm dozvěděli co nejvíce. To, že je některý plán populární nebo jej drží nějaký váš známý, ještě neznamená, že je pro vás ten pravý. Proto si ještě položte tyto otázky:

  • O jaký plán jde? – Jsou v plánu možné úpravy, díky kterým si jej přizpůsobíte své situaci? Je potřeba nakupovat speciální doplňky nebo potraviny? Naučí vás tento plán jak provádět změny ve svém životním stylu, které vám pomohou udržet vaše úsilí?
  • O jaké stravování se jedná? – Existují nějaké podložené studie, které podpoří daný stravovací plán? Nejedná se pouze marketingový tah, který láká na líbivý název?
  • Jaká jsou rizika? – Je tento plán pro vás vhodný? Výživový plán pro zdravého člověka může sestavit spousta poradců. Pokud máte ale zdravotní problémy, jako jsou třeba intolerance, tak se vždy nejdříve předem zeptejte, zda je tento plán vhodný pro vás.
  • Jaké jsou výsledky? – Jak velkou ztrátu tuku můžete očekávat a v jakém období? Tvrdí program, že cílí pouze určité části těla, že je hubnutí 100%, nebo slibuje rychlý úbytek hmotnosti? Vypadají fotografie před a po příliš dobře, než aby to byla pravda? U těchto vět byste měli opravdu zpozornět.

Klíč k úspěchu při hubnutí

Úspěšné hubnutí vyžaduje dlouhodobé změny ve stravování a fyzické aktivitě. To znamená, že vy sami si musíte najít přístup ke snižování hmotnosti, který můžete držet po celý život. Není pravděpodobné, že si udržíte sníženou hmotnost díky dietě, když se pak vrátíte ke starým zvyklostem. Vyvarujte se diet, u kterých trpíte hladem nebo depresemi. To vše totiž může způsobit, že to vzdáte. A protože spousta diet neřeší otázky ohledně dlouhodobých změn životního stylu, mohou se vám kilogramy po skončení diety postupně vrátit. Pravděpodobně budete muset být ostražití ohledně své hmotnosti. Ale kombinace zdravější stravy s dostatečnou pohybovou aktivitou je nejlepší způsob, jak zhubnout, dlouhodobě si hmotnost udržet a zlepšit si své zdraví.

Nezapomeň článek sdílet!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.