jak posílit obranyschopnost

9 způsobů jak posílit přirozenou obranyschopnost vašeho těla

Pokud chcete posílit svoji přirozenou obranyschopnost, pak vás nejspíše zajímá, jak můžete tělu pomoci bojovat s nemocemi. Zejména v tomto chladnějším období je potřeba přirozeně posílit imunitní systém, aby se pak dokázal vypořádat s virovými infekcemi, jako je chřipka nebo nachlazení. Ty nás totiž mohou nejčastěji postihnout právě na podzim nebo na jaře.

Důležitá informace!

Žádný doplněk stravy, dieta, nebo změna životního stylu vás neochrání před nákazou Covid-19. Níže uvedené tipy mohou posílit váš imunitní systém, ale neochrání vás konkrétně proti Covidu-19.

1. Dopřejte si dostatek spánku

Pokud jde o zdraví, spánek v něm hraje důležitou roli. Samozřejmě, to že budete každý den spát 10 hodin nezabrání tomu, abyste onemocněli. Nedostatek spánku však může zvýšit náchylnost k nachlazení a virovým onemocněním.

Dostatečný odpočinek může posílit vaši imunitu. Pokud jste nemocní, můžete spát více, aby váš imunitní systém mohl lépe bojovat s nemocí. Optimální délka spánku u dospělé osoby je dost individuální, přesto se doporučuje spát minimálně 7 – 8 hodin.

2. Začněte cvičit na čerstvém vzduchu

Zatímco dlouhodobé intenzivní cvičení může vaši obranyschopnost krátce oslabit, mírné cvičení na zdravém vzduchu mu může naopak pomoci. Mezi mírné cvičení patří například rychlá chůze, jízda na kole, plavání nebo turistika. Navíc tento pravidelný pohyb může pomoci vašim imunitním buňkám lépe se regenerovat. Věnujte těmto aktivitám alespoň 150 minut týdně.

3. Dbejte na dostatečnou hydrataci

Hydratace nemusí nutně chránit před bakteriemi a viry, ale prevence dehydratace je důležitá pro vaše celkové zdraví. Dehydratace může způsobit bolesti hlavy a snížit váš fyzický výkon, soustředění, náladu a trávení. Tyto komplikace mohou zvýšit vaši náchylnost k nemocem.

Ohledně optimálního příjmu tekutin můžete vyhledat několik rozdílných doporučení v ml/kg. Jednodušší je zaměřit se na barvu moči, která by měla být světle žlutá. Většinu vašeho příjmu tekutin by měla tvořit čistá voda. Ovocné limonády a džusy jsou často doslazovány a obsahují velké množství kalorií.

4. Jezte více rostlinné stravy

Rostlinná strava, jako je ovoce, zelenina, ořechy, semínka a luštěniny, je bohatá na živiny a antioxidanty. Ty vám mohou pomoci s bojem proti škodlivým patogenům. Antioxidanty v těchto potravinách omezují aktivitu volných radikálů, které mohou poškozovat nebo ničit buňky, což vede ke vzniku různých nemocí.

Vláknina obsažená v rostlinných potravinách je potravou pro střevní mikrobiom. Zdravý střevní mikrobiom může zlepšit vaši imunitu a zabránit vstupu škodlivých patogenů do vašeho těla trávícím traktem.

Ovoce a zelenina jsou navíc bohaté na vitamíny, jako je například vitamín C. Dostatek těchto vitamínů může zkrátit dobu běžného nachlazení.

5. Jezte více zdravých tuků

Zdravé tuky, jako jsou ty, které se nacházejí například v olivovém oleji a mořských rybách, mohou posílit imunitní reakci vašeho těla na patogeny snížením zánětů ve vašem těle. Drobné záněty jsou normální reakci na stres nebo zranění, ale chronický zánět může oslabit váš imunitní systém.

Olivový olej, který působí protizánětlivě, souvisí se sníženým rizikem chronických onemocnění, jako jsou srdeční choroby a cukrovka 2. typu. Omega-3 mastné kyseliny, obsažené například v lososovi a chia semínkách, nám mohou taky pomoci bojovat se záněty.

6. Omezte potraviny s přidaným cukrem

Přílišná konzumace rafinovaných cukrů může neúměrně přispívat k nadváze a obezitě. Obezita zase může zvýšit riziko onemocnění. Omezení příjmu cukrů může snížit zánět a pomoci při hubnutí. Tím může snížit riziko chronických zdravotních stavů, jako je cukrovka 2. typu a srdeční choroby.

Obezita, cukrovka 2. typu a srdeční choroby mohou oslabit náš imunitní systém, proto je omezení rafinovaných cukrů důležitým krokem k přirozenému posílení imunitního systému. Měli byste se snažit omezit příjem těchto cukrů na méně než 5% celkového denního kalorického příjmu.

7. Zvyšte příjem fermentovaných potravin

Fermentované potraviny jsou bohaté na prospěšné bakterie zvané probiotika, která osídlují náš trávící trakt. Mezi tyto potraviny patří kysané zelí, kefírové mléko, nakládaná zelenina, nebo například Korejské kimčchi. Pokud pravidelně nejíte fermentované potraviny, můžete vyzkoušet probiotické doplňky. Fermentované potraviny a probiotika mohou posílit váš imunitní systém tím, že mu pomohou identifikovat škodlivé patogeny.

8. Naučte se zvládat stres

Dlouhodobý stres podporuje tvorbu zánětů a také nerovnováhu ve funkci imunitních buněk. Následkem pak může být zvýšení krevního tlaku, onemocnění oběhového systému nebo bolesti hlavy a migrény.

Základem pro zvládnutí stresu je snaha o odstranění jeho příčin a případných následků. Další pomocí mohou být různé relaxační techniky, meditace a fyzické cvičení.

9. Vybírejte kvalitní potravinové dopňky

Vzhledem k pandemii Covidu-19 začala spousta společností prodávat doplňky, které mají toto onemocnění léčit nebo mu předcházet. Tato tvrzení jsou však neopodstatněná a nepravdivá.

Mezi doplňky, které mohou posílit imunitní systém a tím tak zkrátit dobu nachlazení patří například vitamíny C a D a zinek. Příjem všech vitamínů a minerálů je pro organismus velice důležitý, proto bychom jich měli co nejvíce přijmou z pestré stravy.

V zimních měsících může být obtížné přijmout těchto vitamínů a minerálů dostatek, proto se vyplatí zakoupit kvalitní multivitamíny a multiminerály, například Reflex Nexgen.

Souhrn

Už dnes můžete udělat několik změn v životním stylu a stravě, abyste posílili svůj imunitní systém.

Patří mezi ně snížení příjmu cukru, udržení hydratace, pravidelné cvičení, dostatečný a kvalitní spánek a zvládnutí stresu.

Žádné z těchto doporučení nemůže zabránit nákaze COVID-19, může však posílit obranyschopnost vašeho těla proti škodlivým patogenům.


Nejnovější články

Nezapomeň článek sdílet!