mýty o hubnutí

8 největších mýtů o hubnutí

Mýtů o hubnutí je spousta, proto se pokusím popsat ty, se kterými se poměrně často setkávám. Kde se tyto zaručené tipy berou, netuším. Nejspíš to bude tím, že se každý člověk zabývající zdravou stravou snaží vymyslet ten nejlepší plán. Jenže to často bývá pouze marketingový tah, který daného člověka odliší a zvýší jeho příjmy.

1. Kalorie jako kalorie

Kalorie je měrná jednotka energie. Každá kalorie má stejnou energetickou hodnotu. Nicméně to neznamená, že každý zdroj kalorií má stejný vliv na tvou váhu. Různé potraviny procházejí různými metabolickými cestami a mají odlišné účinky na hlad a hormony, které regulují tvou hmotnost.

Například kalorie přijaté z bílkovin nejsou stejné jako kalorie z tuku nebo sacharidů. Nahrazení sacharidů a tuků bílkovinami může zvýšit metabolismus a snížit chuť k jídlu. Také kalorie z nezpracovaných potravin, jako je třeba ovoce, zasytí více než kalorie ze sladkostí.

2. Úbytek hmotnosti je lineární proces

To si bohužel myslí spousta lidí. Začnu jíst lépe, nebo budu držet dietu a budu hubnout přesně 1 kg týdně až do mé vysněné váhy. Tak tomu ale, bohužel, není. Některé dny sice váha bude klesat přesně podle plánu, ale jindy může jít i lehce nahoru. Je naprosto normální, že tělesná hmotnost kolísá nahoru a dolů i o několik kilogramů.

Může to být dáno tím, že máme v zažívacím traktu více jídla, vážíme se v jinou denní dobu, nebo zadržujeme více vody. U žen je toto kolísání ještě výraznější, protože hmotnost zadržované vody během menstruačního cyklu může značně kolísat. Proto je důležité zaměřit se na dlouhodobé úbytky hmotnosti namísto každodenního vážení a kontrolování.

Jak zjistit svůj optimální kalorický příjem?

Vyzkoušejte moji kalorickou kalkulačku! Během minuty si dokážete vypočítat hodnotu bazálního metabolismu, optimální denní příjem a základní rozdělení makroživin. Dále se dozvíte, jak vypočítané hodnoty použít a jak svůj denní příjem sledovat.

3. Zhubneme díky doplňkům

Z hubnutí se stal obrovský byznys. Spalovače, nakopávače, jídlo z prášku a to vše od stovek výrobců. Jenže i ten nejlepší spalovač nebude fungovat, pokud si neuvědomíš jak správně jíst. Ty lepší doplňky ovlivní tvou váhu opravdu minimálně. Kompletní jídla v prášku, které jen vypiješ, jsou pro mě úplný nesmysl. K čemu mi pak mají sloužit zuby, nebo střeva? Kdybych měl žít z tekuté stravy, tak by mi stačil pouze otvor do krku, kam bych vše nalil.

Stejně tak jako zázračné čaje a prášky, díky kterým ti tuk zmizí naprosto sám. Většinou jediné co zmizí, jsou peníze z peněženky. Proč ale tyto společnosti dále fungují a vydělávají? Protože mají skvělou reklamu, vyškolené „poradce“ a lákavý provizní systém. A vždy se najde někdo, kdo uvěří vidině snadného zhubnutí a vysekaných břišáků. Teď mluvím konkrétně o mém mladším já, protože jsem těmto společnostem odevzdal část svých vydělaných peněz, samozřejmě zbytečně.

Některé doplňky ti mohou pomoci, ale nikdy to nezvládnou samy. Proto se nejdříve zaměř na své stravování, pohybovou aktivitu a pak až na doplňky.

4. Méně jídla a více pohybu

Náš tuk je zásobárna energie. Abychom jej zhubli, potřebujeme vydat více energie než přijmeme. Z tohoto důvodu je logické jíst méně a více se hýbat. Tato rada může teoreticky fungovat, jenže praxe už je jiná. Spousta lidí totiž neví, kolik kalorií mají přijmout. Proto se pak stává, že příjem je natolik nízký, že tělo začne hladovět. Touto změnou se pak skutečně povede nějaký tuk shodit, bohužel ale i se značným množstvím svalové hmoty. Tento typ hubnutí je nejenom nezdravý, ale také při návratu k původnímu stravování přichází na řadu jo-jo efekt. Obvykle pak člověk získá i bonusová kila navíc. K hubnutí díky stravě a cvičení je nutná zásadní a trvalá změna některých zvyků a chování. Pouhé omezení příjmu potravy a zvýšení fyzické aktivity nemusí stačit.

Více si přečtete v tomto článku https://nutricnimentoring.cz/proc-hladovenim-nezhubnete/

5. Nezhubneš, pokud nebudeš snídat

Toto je první věc, kterou jsem slyšel před několika lety, když jsem chtěl zhubnout. Je to pravděpodobně proto, že lidé, kteří snídají, mají více jiných návyků ohledně stravy. Jenže tato studie (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24898236/) na 309 lidech neprokázala žádný významný rozdíl mezi těmi, co snídají nebo nesnídají. Stejně tak je mýtus, že snídaně nakopne metabolismus a že konzumace několika malých jídel během dne spálí více kalorií (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9155494/).

6. Dieta je nejlepší nástroj na hubnutí

Čím více lidí se bude zabývat zdravým životním stylem a hubnutím, tím více druhů diet se objeví. Diety, detoxy, přílišné omezovaní ve stravování a lektvary z rohu jednorožce. Každý si vymyslí svůj styl, který zrovna jemu (možná) pomohl. Jenže většina těchto diet, co slíbí zázrak na počkání, je dlouhodobě neudržitelná. Krátkodobě nám pomůže shodit pár kil dolů (vetšinou díky drastickému omezení příjmu a následnému odvodnění), ale brzy jsme na tom hůř, než na začátku.

Ze svého okolí znám spoustu věčných dietářů a ty určitě také. Vetšinou mají každý rok novou dietu, vždy před letní dovolenou. Tu si pochvalují, jak krásně funguje a jak hezky hubne. Jenže proč, když je tak úžasná, ji musí každý rok držet znovu? A proč nezhubne natrvalo a vždy nakonec přibere vše zpátky?

K hubnutí by se nemělo přistupovat dietně. Místo toho je lepší si dát za cíl zhubnout natrvalo díky úpravě životního stylu. Člověk se pak stane zdravějším, šťastnějším a zdatnějším i bez úplného vyřazení svých oblíbených jídel.

7. Obezita je pouze o vůli

V této době je hrozně jednoduché někoho odsoudit. „Hele jak je tlustej, ten musí žrát jak prase a určitě se nehýbe!“ Většinou tuto nálepku dá někdo, kdo si drží hubenou postavu díky náhodě. Jenže obezita je velice složitá porucha s desítkami faktorů, které k ní vedou. Tělo má spoustu hormonů a biologických cest, které regulují tělesnou hmotnost. Ty mají tendenci špatně fungovat právě u lidí s obezitou, takže je mnohem těžší zhubnout.

Například rezistence na hormon leptin je jednou z hlavních příčin obezity ( studie ZDE). Tento hormon má mozku říci, že už je uložen dostatek tuku. Jenže pokud je člověk rezistentní na leptin, mozek si myslí, že tělo hladoví. Samozřejmě to neznamená, že pak nemá cenu s obezitou bojovat a přijmout svůj osud. Změna hmotnosti je stále možná, jen je to pro některé jedince podstatně těžší.

8. Dietní, fitness a proteinová jídla ti pomohou zhubnout.

Tohle není úplně mýtus. Zde chci spíš upozornit na rozdíly v kvalitě těchto potravin. Poslední dobou je v obchodech spousta výrobků s názvy jako „fit“ nebo „protein“. Ale v čem jsou, na rozdíl od klasických výrobků, lepší? Často mají výrazně „lepší“ cenu. Jako například high protein jogurt. Za cenu 45 Kč získáme 10 g bílkovin ve 100 g výrobku. Pro porovnání, obyčejný řecký jogurt za 16 Kč obsahuje těch bílkovin 9,8 g.

Nenakupuj proto pouze podle názvu a věnuj krátký čas tomu, že si přečteš složení. Zhubnout můžeš i díky klasickým, co nejméně průmyslově zpracovaným potravinám. Ty mají mnohdy lepší nutriční hodnoty, než jejich „fit“ verze.


Nejnovější články

Nezapomeň článek sdílet!