Proč jíst zdravě

5 důvodů, proč je důležité jíst zdravě

Všichni víme, že je důležité věnovat čas cvičení a pravidelnému pohybu. Ale bez ohledu na to, kolik kroků za den ujdeš nebo kolik tréninků dáš týdně, nemůžeš přehlížet výživu. Zdravé stravování je klíčové pro správnou výživu tvého těla a dosáhnutí tvých cílů při hubnutí.

1. Špatné stravování nepřecvičíš

Nezáleží na to, jak moc se budeš hýbat. Pokud přijmeš příliš mnoho kalorií, nemusí to stačit. Například, za 30 minut svižné chůze spálí 100 kg vážící osoba zhruba 210 kcal. Jenže tolik kalorií do sebe dokážete dostat doslova během pár vteřin. Třeba tatrankou, která obsahuje 250 kcal.

Samozřejmě, pohyb je pro tvé tělo skvělá věc. Pouze měj na paměti, že strava je také důležitá. Cvičení a tréninky, podpořené zdravou a vyváženou stravou, jsou přesně to, co tvé tělo potřebuje.

2. Naučíš se správně zásobovat své tělo

Spousta lidí předpokládá, že „zdravé stravování“ znamená pouze snižování kalorií. Je však důležité, aby kalorie které přijmeš, pocházely z vysoce kvalitních potravin, bohatých na živiny. Jinak sice můžeš zhubnout, ale rozhodně ne zdravě.

Správná výživa je pro tvé tělo palivem stejně jako benzín pro auto. Toto palivo můžeš získat z jakýchkoliv kalorií, které sníš. Jenže kvalita a účinnost tohoto paliva bude záviset na kvalitě potravin, které jíš.

Ukáži ti příklad na snídani obsahující zhruba 350 kcal. To mohou být 2 koblihy s marmeládou, nebo také krajíc žitného chleba, potřený sýrem Gervais, se 2 vejci a 2 rajčaty. Určitě poznáš, která snídaně obsahuje více hodnotnějších živin pro správné fungování těla.

3. Nejde pouze o váhu

Výživa je sice klíčovým faktorem při hubnutí, ale to by neměla být tvoje jediná motivace ke zdravému stravování. Správná výživa totiž podpoří tvé celkové zdraví, nejen tvůj cíl v podobě čísla na váze. Tvoji hmotnost navíc ovlivňuje i doba, kdy se vážíš, složení stravy, pitný režim a u žen i menstruační cyklus. Po cvičení se navíc ve svalech doplní glykogen, který na sebe váže vodu, která také ovlivní hmotnost.

Snaž se do stravy zařadit dostatek ovoce a zeleniny. Mysli na všechny vitamíny, minerály, fytonutriety a vlákninu, kterou obsahují.

4. Zdravé stravování může zlepšit tvoji náladu

Určitě znáš ten pocit, kdy se nacpeš k prasknutí nějakou „prasárnou“. Pomalost, těžkost, únava a podobně. Stejně tak může správná strava vše otočit k lepšímu. Vyvážená strava může podpořit duševní zdraví, kvalitu spánku, vzhled tvého těla a také ti zlepšit náladu

5. Tvůj trénink bude efektivnější

Čím lépe budeš jíst, tím tvrději budeš moci trénovat. Díky tomu bude tvá cesta za lepší postavou mnohem efektivnější. Zdravé stravovací návyky jsou obzvláště důležité, když máš sestavený tréninkový plán, kterého se držíš.

Správná výživa – včetně sacharidů pro energii a bílkovin pro růst svalů – ti pomůže vytěžit maximum z každého tréninku. Na druhou stranu špatné nebo nedostatečné stravování může výrazně zhoršit tvé výkony. Pokud ti ve stravě chybí živiny, může ti chybět energie, kterou potřebuješ ke zvládnutí tréninku.

Jak začít jíst lépe?

Ze začátku je dobré vědět, kolik kalorií máš přijmout a jak tento příjem můžeš hlídat. Kalorický příjem si můžeš vypočítat v této kalkulačce https://nutricnimentoring.cz/kalkulacka/. Dále jsem pro tebe připravil tyto 2 články, které ti pomohou se samotným výpočtem a s hlídáním přijatých kalorií: https://nutricnimentoring.cz/jak-si-vypocitat-denni-prijem-kalorii/ a https://nutricnimentoring.cz/jak-si-hlidat-denni-prijem-kalorii/.


Nejnovější články

Nezapomeň článek sdílet!